[#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]

 [#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]

Nie tak dawno temu, bo pod koniec maja, pisałam o tym, że bardzo lubimy gry paragrafowe. Moim zdaniem to doskonała rozrywka dla wszystkich, którzy lubią czytać, a zarazem grać w gry - czy to komputerowe, czy też analogowe. Bo wprowadzenie do fabuły elementów grywalności i pozostawianie czytelnikowi możliwości decydowania o losach postaci w ramach ustalonych zasad to rewelacyjny pomysł. Dodatkowym atutem jest też fakt, że taką rozgrywkę można przeprowadzić samodzielnie, nie czekając na znalezienie odpowiedniej liczby partnerów do gry. O wszystkim tym wspominałam przy okazji paragrafówki Hariego Connera, a teraz mieliśmy okazję przetestować jego kolejne dzieło - W mroku wieży.

Tajemnicza wieża skrywa wiele tajemnic i to właśnie Ty możesz je odkryć…

W mroku wieży to TY decydujesz, którą ścieżkę wybrać. Podążaj za przygodą w książce, poznaj historię i odkryj, które ścieżki są mniej lub bardziej niebezpieczne, by dotrzeć na szczyt tajemniczej wieży.

Raz na dziesięć lat, wieża tajemniczej czarodziejki otwiera się na czas maskarady, dając szansę na wejście do środka i zdobycie zakazanych artefaktów.

W jaki sposób dostaniesz się do wieży? Przekradniesz się obok strażników, oczarujesz ich swoim urokiem, czy może wywalczysz sobie drogę mieczem, by dotrzeć do magicznych przedmiotów skrytych w komnacie na jej szczycie?

[#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]

[#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]

Punkt wyjścia do opowieści jest bardzo podobny do poprzedniej opowieści, tyle że tym razem nie stoimy u wrót do podziemi, a staramy zakraść się do wieży. Wieży, w której pobliże można dostać się raz na kilka lat. Jako kto i dlaczego się tam wybierzemy? Decyzja należy do nas, bo wybrać możemy z czterech gotowych postaci (stworzonych na potrzeby tej konkretnej książki) lub wymyślić własną. W środku czeka nas masa przygód i niebezpieczeństw, których można się spodziewać, ale wcale nie tak łatwo przewidzieć. Istotne jest to, że w wybranego przez siebie bohatera wcielać się ma czytelnik, czemu sprzyja pisana w drugiej osobie narracja, i to czytelnik w kluczowych momentach będzie podejmować decyzję o tym, jakie działania wykona.

Instrukcja obsługi zamieszczona na dwóch stronach jest przystępna i pozwala zrozumieć, czym jest gra paragrafowa i co ma robić w jej trakcie gracz/czytelnik. A do zabawy potrzebujemy jedynie ołówka, żeby notować, jaki artefakty posiadamy i jak zmienia się stan naszych punktów zdrowia. Do wyboru mamy cztery stworzone postacie, ale kiedy już je przetestujemy (lub zanim to zrobimy) możemy pokusić się o wymyślenie własnego bohatera oraz umieszczenie go na specjalnej karcie. Ich wzory znajdziemy z tyłu książki.

Ponieważ nie wszyscy jeszcze wiedzą, jak działają gry paragrafowe, wydawca zadbał o to, by stworzyć specjalne demo, które pozwoli niezdecydowanym przetestować tę pozycję. Znajdziecie je pod linkiem https://muduko.com/wmroku/ 

[#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]

[#notogramy] Hari Conner, W mroku wieży [Muduko]


Pozycja wykorzystuje mechanikę gry do umożliwienia czytelnikowi wielokrotnego eksplorowania fikcyjnych podziemi i przeżywania coraz to nowych przygód, przez co nie jest lekturą jednorazową. Fabuła jest znacznie bardziej rozbudowana niż w przypadku podziemi i świetnie oddziałuje na wyobraźnię, a zapewniając graczowi możliwość podejmowania decyzji o jej przebiegu, pozostawia też element zaskoczenia i pewien stopień losowości. Zależnie od atrybutów wybranej postaci i podjętych decyzji za każdym razem rozgrywka przebiega inaczej i sprawia sporo frajdy, mimo że opiera się na dość znanych tropach literackich. Co ważne - zabawę można urozmaicić sobie, wybierając cele do osiągnięcia z całej listy propozycji zamieszczonej pod koniec publikacji.

Mechanika gry nie jest zbyt skomplikowana, ale - także ze względu na objętość - lepiej niż w poprzedniej rozbudowana. Nadal jednak uważam, że w zabawie odnajdą się gracze w różnym wieku (wystarczy, że potrafią czytać) i o różnym stopniu obeznania w tego typu tytułach. Można też pokusić się o rodzinną rozgrywkę. Większa objętość oznacza też więcej czasu potrzebnego do przeprowadzenia rozgrywki, ale też znacznie atrakcyjniejsze przygody. Myślę, że można to potraktować jak kolejny etap wtajemniczenia w tego typu książki-gry.

Jestem fanką gier paragrafowych, a ten tytuł to moim zdaniem doskonała propozycja dla całej rodziny. Przetestowaliśmy go na razie ledwie trzy razy, ale myślę, że na tym nie skończymy, bo jeszcze sporo wyzwań przed nami. To doskonała propozycja dla miłośników gier książkowych - niezależnie od wieku dostarczająca ciekawej fabuły i możliwości interakcji. Polecam na luźne popołudnia i wakacyjne wyjazdy, rodzicom i dzieciakom, wszystkim, którzy lubią przygody z magią w tle.

Autor: Hari Conner
Tytuł: W mroku wieży
Tłumacz: Łukasz Małecki
Wydawca: wydawnictwo Muduko

Egzemplarz recenzencki.

Komentarze

Copyright © zaczytASY