[#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

 [#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

Ekologia to temat ważny, nie muszę tego mówić. Jest też coraz powszechniej podejmowany i komentowany, odmieniany przez wszystkie przypadki. O byciu eko nasze dzieci słyszały pewnie niejedno, choćby w telewizji, ale warto tę wiedzę uporządkować - i to jak najwcześniej - by bycie eko stało się dla dzieciaków czymś naturalnym. W końcu edukując przyszłe pokolenia, dokładamy cegiełkę do ratowania naszej planety. A jeśli porządkować wiedzę - to z dobrą lekturą, taką jak książka Sylwii Majcher pt. Jestem eko. Ja też mogę uratować świat.

Jestem eko to książka skierowana do młodszych czytelników - najlepiej wczesnoszkolniaków lub starszych przedszkolaków. Sylwia Majcher - dziennikarka i edukatorka ekologiczna - przygotowała ją w taki sposób, by wszystkie tematy związane z ekologią można było jak najprościej wyjaśnić.

[#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

[#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

Przewodniczką po tematach ekologicznych jest w książce... Ziemia. To spersonifikowana planeta wyjaśnia, dlaczego dbanie o ekologię jest takie ważne i jak każdy z nas może się w to włączyć. Ziemia zaprasza dzieci do Zielonej Ekipy, czyli nieformalnej grupy wszystkich, którym los Ziemi nie jest obojętny. W książce przedstawicielami Ekipy (nie mylić z pewną grupą youtuberów :-D) są Nadia i Paweł.

Każdy rozdział zaczyna się od krótkiej scenki, w której uczestniczą dzieci i ich rodzice. Opisane wydarzenia są punktem wyjścia do omówienia kolejnych tematów związanych z ekologią. Ta egzemplifikacja pozwala najmłodszym wpasować zagadnienia w konkretny kontekst i odnieść je do swojego życia i swoich doświadczeń. W ten sposób pojęcia takie jak gazy cieplarniane, ślad węglowy, zmiany klimatu czy używanie plastiku przestają być dla dzieci abstrakcją. Obok przykładów bliskich życiu czytelników mamy też sporo konkretnej, ale przekazanej w jasny i prosty sposób wiedzy, która pomaga budować świadomość ekologiczną odbiorców.

[#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

[#zwojtkowejbiblioteczki] Sylwia Majcher, Jestem eko. Ja też mogę uratować świat [Wilga]

Zaletą książki jest też fakt, że włącza ona czytelników do aktywnego udziału. Oprócz "scenek rodzajowych" i porcji wiedzy znajdziemy w niej bowiem przykłady działań, które - wzorem Nadii i Pawła - mogą podjąć także nasze dzieci. A żeby było ciekawiej, za te aktywności przyznawane są punkty, które można zbierać w postaci zielonych listków. Jest to element zabawy, który pokazuje najmłodszym, że bycie eko wcale nie jest trudne i że oni sami mogą inicjować w domu i w swoim otoczeniu różne działania, a nawet zdrowo między sobą rywalizować. Dzięki takim zabawom utrwalają się dobre nawyki i - po raz kolejny - buduje świadomość.

Książka pełna jest ciekawych, kolorowych, budzących sympatię ilustracji przygotowanych przez Katarzynę Urbaniak, które sprawiają, że jej lektura jest jeszcze przyjemniejsza i pełna radości. 

Jestem eko to fantastyczna lektura idealnie dopasowana do percepcji młodszych czytelników. Zawiera dużo podanej w prosty sposób wiedzy, zilustrowanej konkretnymi, bliskimi życiu czytelników przykładami i wykorzystuje techniki gamifikacji w celu zachęcenia dzieci do działania. Dając im poczucie sprawczości, wykształca dobre postawy i utrwala nawyki. Jest ładnie wydaną, wartościową pozycją, którą można czytać wielokrotnie, a potem przekazać kolejnym ekologicznym działaczom. 

Autor: Sylwia Majcher
Tytuł: Jestem eko. Ja też mogę uratować świat 
Ilustracje: Katarzyna Urbaniak
Wydawca: wydawnictwo Wilga

Komentarze

Popularne posty